2023-11-21 5676 Peržiūros

Atėjus šaltajam metų sezonui, dėl saulės stygiaus su vitamino D trūkumu susiduria didžioji dalis Lietuvos gyventojų. Ar tai būdinga ir jaunam, ir senam? Kokie ženklai rodo, kad žmogui trūksta šio vitamino?

„Gyvenantiems Lietuvoje vitamino D trūkumas yra gana dažna problema, ypač žiemą, kai saulė tampa vis retesnis svečias, o dienos – trumpos. Tyrimai rodo, kad 9 iš 10-ies trūksta šio vitamino“, – sako „Camelia“ vaistininkė Jurgita Jankauskienė.

Kokie trūkumo požymiai?

Anot jos, dažniausiai vitamino D stoką išduoda silpnumas ir nuolatinis nuovargis (net ir tinkamai išsimiegojus), nuotaikų svyravimai.

Vadinamojo saulės vitamino trūkumas taip pat gali sukelti kaulų ir raumenų skausmus ar jų silpnumą, didėja osteoporozės rizika, ypač vyresniems žmonėms. Šaltuoju sezonu vitamino D vaidmuo aktualus ir imuninės sistemos veiklai – trūkstant šios medžiagos, žmogaus organizmas gali tapti lengviau pažeidžiamas įvairių infekcijų.

„Eurovaistinės“ vaistininko Mindaugas Rutalės teigimu, vitamino D trūkumą gali rodyti tokie simptomai kaip dažnai pasikartojančios peršalimo ar infekcinės ligos, nuovargis ir energijos trūkumas, plaukų slinkimas, prislėgta nuotaika, kaulų ir raumenų skausmai, negyjančios žaizdos.

Verta atlikti tyrimus

„Nors su vitamino D trūkumu susiduria daugelis, visgi naudinga atlikti profilaktinius tyrimus, kad žinotumėte, kokios šio vitamino atsargos organizme ir kokio stiprumo preparatus vertėtų vartoti“, – pataria J. Jankauskienė.

Anot vaistininkės, organizmui senstant, oda ima ne taip efektyviai absorbuoti iš saulės gaunamą vitaminą D, todėl vyresnio amžiaus žmonės susiduria su didesne stoka. Saulės vitamino labiau trūksta ir tiems, kurie mažai laiko praleidžia lauke, propaguoja pasyvų gyvenimo būdą.

„Didesnėje rizikos grupėje atsiduria veganai – dauguma natūralių vitamino D šaltinių yra gyvulinės kilmės. Taip pat vertėtų atkreipti dėmesį, kad kai kurios sveikatos problemos ar vaistų vartojimas gali trukdyti vitamino D absorbcijai“, – pasakoja vaistininkė.

Ji pabrėžia, kad vitamino D preparatai turėtų būti vartojami tikslingai, nes perdozavimas gali sukelti nepageidaujamų šalutinių poveikių: širdies ritmo, apetito sutrikimus, dažną ir gausų šlapinimąsi. Dėl vitamino D pertekliaus gali padidėti kalcio koncentracija kraujyje, taip pat kyla rizika susirgti inkstų akmenlige.

Kaip ir kada naudoti?

Gyvenantiems Lietuvoje, įprastai rekomenduojama profilaktiškai vitamino D preparatus vartoti nuo rugsėjo iki gegužės, kai saulės būna mažiausia.

Anot J. Jankauskienės, dozė priklauso nuo individualių organizmo poreikių, kuriuos galima sužinoti atliktus specifinius kraujo tyrimus ir nustačius reikiamą papildyti vitamino D kiekį. Visgi, jei vitamino D turinčius preparatus norima vartoti profilaktiškai, būtina pasikonsultuoti su gydytoju ar vaistininku.

„Dažniausiai kūdikiams iki pusės metų rekomenduojama 400IU, 6–12 mėnesių kūdikiams – 400–600IU, 1–10 metų vaikams – 600–1000IU, suaugusiems – 2000IU per parą. Įprasta profilaktinė dozė – 1000IU per parą, o turint lėtinių ligų, nusilpus imunitetui, peršalus, galima dozę didinti ir iki 4000IU“, – konstatuoja vaistininkė.

Vitaminas D gali būti skirtingų formų: tabletėmis, kapsulėmis, purškiamas ar lašinamas. „Svarbu įvertinti patogumą. Pavyzdžiui, jeigu nuolat pamirštate išgerti maisto papildus, galbūt verta rinktis skystos formos preparatus ir juos turėti rankinėje ar automobilyje, nes jų nebūtina užsigerti vandeniu“, – sako J. Jankauskienė.

Kuo papildyti mitybą?

Ar pakanka naudoti vitaminą D, ar savo racioną reikėtų papildyti ir žuvies taukais? „Norint pasisavinti vitaminą D, jį reikėtų vartoti valgio metu, kadangi šis yra tirpus riebaluose. Norint dar efektyvesnio rezultato, greta galima valgyti sočiųjų riebalų turinčių maisto produktų, taip pat vartoti žuvų taukus“, – teigia vaistininkas M. Rutalė.

Anot jo, lašiša, silkė, sardinės, kiaušiniai, grybai ir natūralus jogurtas – visi šie produktai savyje turi daugiau sočiųjų riebalų.

Tarp šių produktų priskiriamas ir tunas, ešeriai, jūros gėrybės. Riebalų gausu graikiniuose riešutuose, linų sėklose, augaliniuose aliejuose. Parduotuvėse galima rasti vitaminizuotų maisto produktų, praturtintų vitaminu D: pieno, sviesto, sūrių.

Galbūt pakanka vien šių produktų, o vitamino D naudoti nebūtina? „Pagrindinis vitamino D šaltinis – saulė. Pakankamai gauti šio vitamino su maistu yra praktiškai neįmanoma, mat tam reikėtų suvalgyti didžiulius konkrečių produktų kiekius, pavyzdžiui, 10 kiaušinių arba net 2,5 kg fermentinio sūrio“, – sako J. Jankauskienė.