Vieno sostinės daugiabučio gyventojai maždaug prieš metus nutarė pakeisto savo namo administratorių. Kaip tarė taip ir padarė, tačiau vargu, ar daugelis jų džiaugiasi naujojo paslaugų teikėjo siunčiamomis sąskaitomis. Mat jos padidėjo net du kartus.
Vilniuje netoli Kalvarijų turgaus esantis 40-ties butų daugiabutis namas dešimtmetį naudojosi vieno administratoriaus paslaugomis, tačiau pernai gyventojų dauguma nutarė namo priežiūrą patikėti bendrovei „Santjana“. Surinkę reikiamą skaičių parašų namo bendrija pasirašė bendradarbiavimo sutartį ir tikėjosi stebuklų. Tačiau stebuklai prasidėjo tuomet, kai po kelių mėnesių nuo sutarties pasirašymo gyventojai ėmė gauti ženkliai didesnes sąskaitas nei anksčiau.
Pritarė pirmininkės pasiūlymui
Namo senbuvis Ričardas (tikras vardas ir pavardė redakcijai žinomi – past.) pasakojo, kad keisti senąjį namo administratorių pernai aktyviai ėmė siūlyti bendrijos pirmininkė ir keli daugiabučio aktyvistai. Jie suorganizavo susirinkimą ir balsų dauguma nutarė pritarti pirmininkės siūlymui namo priežiūrą patikėti pastatų administravimo rinkoje ne itin žinomai bendrovei „Santjana“.
„Iš esmės buvau patenkintas ankstesniojo administratoriaus paslaugomis, tačiau neprieštaravau kaimynų daugumos nuomonei. Visgi gyvename demokratinėje valstybėje, kur daugumos sprendimai panašiuose klausimuose yra nekvestionuojami. Pirmaisiais mėnesiais jokio skirtumo tarp senojo ir naujojo administratoriaus nemačiau. Tiksliau, gaudavau apylyges sąskaitas, tad per daug nesukau sau galvos“, – pasakojo Ričardas.
Sąskaitos gerokai išbrango
Tačiau po poros mėnesių situacija, vilniečio teigimu, pradėjo keistis. Anot jo, kiekvieną mėnesį sąskaitoje atsirasdavo įvairūs darbai, už kuriuos kaskart tekdavo brangiai mokėti.
„Suprantu, kad daugiabučio priežiūra kainuoja. Ir anksčiau už papildomus darbus mokėdavome papildomai, tačiau dažniausiai tai būdavo 1-3 mėnesių išsimokėjimo terminai, o paskui sąskaitų dydis grįždavo į įprastas vėžes. Tačiau kai namą perėmė „Santjana“, kiekvieną mėnesį ėmė plaukti dvigubos sąskaitos ir kol kas joms nesimato pabaigos. Aišku, kaimynai tyli, nes absoliuti dauguma balsavo už administratoriaus keitimą, tačiau teko girdėti, kad nepasitenkinimas bendrijoje jau kyla tiek dėl ženkliai padidėjusių sąskaitų, tiek dėl pačių darbų kokybės“, – dėstė Ričardas.
Vyras sako nepatingėjęs ir suskaičiavęs, kiek iš tiesų pabrango būsto priežiūros paslaugos vietoj ankstesniojo administratoriaus parinkus kitą būsto priežiūros įmonę. Pasak jo, skaičiai kalba patys už save.
„Lyginau savo buto sąskaitas, iš kurių matyti, kad būtinųjų namo priežiūros paslaugų mokestis padidėjo 37,5 proc. – nuo 11.31 eur/mėn. iki 15.55 eur/mėn. be PVM. Tuo metu vidutinė sąskaitos suma padidėjo dvigubai – nuo 21,41 eur/mėn. iki 40,9 eur/mėn. Manau, kad tai yra labai didžiulis pabrangimas, už kurį aš asmeniškai jokios pridėtinės vertės negaunu, tik papildomas 20 eur. išlaidas kiekvieną mėnesį“, – pasakojo Ričardas.
Ko paklausi, to negausi
Vilniečiui nuostabą kelia ir tai, kad naujasis administratorius, bendrovė „Santjana“, dirba savotiškais archajiškais metodais, mat savo klientams nesuteikia galimybės naudotis savitarnos sistema, kas šiandien yra vienas didžiausių privalumų tarp paslaugų įmonių.
„Anksčiau sąskaitas gaudavau per savitarną ir akimirksniu galėdavau jas apmokėti, be to, ten matydavau ir visą aktualią informaciją apie einamuosius namo reikalus. Dabar dėl kiekvieno klausimo turiu skambinti arba rašyti laiškus, klausti, laukti, kol atsakys. Ir dažnu atveju atsakymas būna vienodas – kreipkitės į namo pirmininkę, nors klausimai būna būtent dėl namo administratoriaus, o ne dėl namo pirmininkės veiklos“, – piktinosi Ričardas.
Kilo įtarimų dėl skaidrumo
Vilniečiui kyla ir daugiau abejonių dėl naujojo administratoriaus atsiradimo jų name. Jis sako tik dabar pradėjęs domėtis, kaip renkamas paslaugų teikėjas, nes anksčiau į šiuos formalumus tiesiog nesigilino.
„Turiu draugų, kurie irgi keitė savo namo priežiūros įmonę. Jie pasakojo, kad visuotinio susirinkimo metu namo įgaliotinis pristatė platų paslaugų teikėjų sąrašą su jų siūlomais darbų įkainiais, patirtimi rinkoje ir pan. Mūsų atveju namo pirmininkė pasiūlė balsuoti už vienintelę bendrovę, nors Vilniuje panašias paslaugas teikia per 40 įmonių. Nenoriu nieko kaltinti ar spekuliuoti be įrodymų, bet dabar atrodo, kad pirmininkė galbūt buvo suinteresuota, kad namą perimtų konkreti bendrovė“, – samprotavo Ričardas.
Įrodyti pasipelnymą – sudėtinga
Vilniaus daugiabučių namų administratorių asociacijos prezidentas Sigitas Čirba nesiėmė vertinti Ričardo papasakotos istorijos, nes nematė nei sąskaitų, nei turėjo galimybės susipažinti su kitos pusės nuomone. Tačiau jis patvirtino, kad jo praktikoje yra buvę atvejų, kuomet pakeitus namo administratorių naujasis paslaugų teikėjas gyventojus apkrauna iki tol nematytais mokesčiais. Aišku, visuomet motyvuojama remonto darbų būtinybe, tačiau ar jie tikrai būtini, namo gyventojai paprastai nesigilina arba pasitiki įgaliotinio ar pirmininko nuomone.
„Esu girdėjęs istorijų, kai namo pirmininkas staiga pradeda agituoti kaimynus skubiai keisti namo prižiūrėtoją. Kaip taisyklė, pradedamas pilti purvas ant senosios įmonės, žeriami priekaištai, pasitelkiami keli namo aktyvistai ir tokiu būdu perrenkamas administratorius. Gyventojai dažniausiai pasitiki pirmininku ir retas kuris domisi, už ką pasirašo. Taip pat žinau, kad pasitaiko atvejų, kai pirmininkas atveda į namą naują įmonę ir už tai iš jos gauna piniginį atlygį. Kaip savotišką atsidėkojimą. Taip, tokia schema galimai egzistuoja, nors įrodyti šį faktą be galo sunku“, – kalbėjo S. Čirba.