2022-09-20 568 Peržiūros

Prasidėjus rudens metui bei atvėsus orams, noras eiti pasivaikščioti mažėja, o ir mūsų nuotaika blogėja. Sumažėjęs fizinis aktyvumas gali labai atsiliepti sveikatai bei savijautai. Kaip surasti noro aktyviai veiklai net ir blogu oru pataria kineziterapeutė, trenerė ir sveiko kūno studijos „Sportis“ įkūrėja Santa Povilonytė-Žilinskienė.

Kaip pasikeičia žmonių aktyvumas atėjus šaltesniems orams?

„Atvėsus orams, mažėjant saulėtoms dienoms ir trumpėjant vakarams, dauguma žmonių aptingsta ir po vasaros renkasi sėslesnį gyvenimo būdą. Sumažėjus saulėtoms dienoms šviesos trūkumas skatina ne tik pasyvumą, bet mieguistumą, nuotaikų kaitas ar apatiškumą, todėl žmonės gauna mažiau laimės hormonų ir gyvena su energijos stygiumi tarsi užburtame rate, vardan to, kad reguliariai toliau judėtų. Sumažėja ir ūkio darbų po derliaus nuėmimo, kurie reikalauja daugiau, tačiau tik sezoninio fizinio aktyvumo. Žmonės mažiau juda ir praleidžia laiko lauke, nes bijo peršalti, ar vis pateisina save „netinkamu“ oru. Fizinio aktyvumo sumažėjimas silpnina imunitetą, mažiau laiko praleidžiame ore, šildymo sezonas išsausina gleivinę, tad dažniau sergama peršalimo virusinėmis ligomis.“

Kaip palaikyti fizinį aktyvumą, kai už lango blogas oras?

„Tikrai dauguma esame girdėję posakį, kad blogo oro nėra, yra tik netinkama apranga. Tapus mama ir auginant sūnų bei jau 14 metų turint keturkojį bičiulį galiu vienareikšmiškai teigti, kad ne orą reikia rinktis, o daugiau noro! Juk pažiūrėkite į savo vaikus, jei jiems nepasakysite, kad šiandien blogas oras, jie to net nežinos ir su meile taškysis balose per lietų, tad ir žvarbią dieną galima susigalvoti įvairių nuotykių ir žygių miško takeliuose, kur gamtos daugiau ir vėjo mažiau. Šiuo metu yra visokiausių knygų, programėlių, kur galite rasti sau tinkamus pažintinius takus ar lankytinas vietas, juk mūsų Lietuva tikrai labai graži, reikia džiaugtis, kad turime daug gamtos ir žalumos, o kiekvienas sezonas savotiškai žavus. Taip pat galite įtraukti ir visus šeimos narius į fizinio aktyvumo iššūkius. Pavyzdžiui, kartą su savo visa šeima rinkome žingsnius. Pirma reakcija startavus buvo kaip visada priešiška, o pabaigoje galiausiai viso azarto pagauti liūdėjo, kad viskas baigėsi. Tai kartu privertė ne tik visus daugiau judėti, bet ir dažniau bendrauti, pasidomėti kas kur kokius maršrutus atrado, kur buvo nuvykę ir panašiai. Visi džiaugėsi savo pasiekimais, geresne savijauta, buvo žvalesni ir net vieno kito papildomo kilogramo netekę. Juk galima rinktis ne tik vaikščiojimą, bet su tinkama apranga ir dviratį, sportą lauke, orientacinius žygius, žiemos metu rogutes ar slides ir t.t. Arba tikrai geras pasirinkimas yra šuo, žinoma jei nebijote daugiau atsakomybių, jis bet kokiu oru bus nusiteikęs jums palaikyti kompaniją.“

Kokios pagrindinės problemos laukia žmonių, kurie dirba sėdimus darbus?

„Sumažėjęs fizinis aktyvumas gali turėti labai daug įtakos jūsų nuotaikai, sveikatai, širdies kraujagyslių sistemai, nugaros ar kaklo skausmų atsiradimui. Kai mažiau laiko praleidžiate lauke imuninė sistema susilpnėja, todėl dažniau tikėtinos peršalimo virusinės infekcijos ligos, medžiagų apykaitos sulėtėjimas ir t.t.
Darbinius susitikimus visada galite derinti kartu su pasivaikščiojimu gryname ore. Dažniau naudokitės laiptais, ne liftu, darykite reguliarias arbatos pertraukėles ar mankšteles, kurios veikia geriau nei kavos puodelis, jei yra galimybė darbo vietoje ir stovėkite ir sėdėkite. Kaip sakoma variantų yra visokių, tik norėkite ir veikite, nesiteisinkite, o įtraukite ir kitus!“

Kaip pripratinti vaikus aktyviau leisti laisvą laiką?

„Vaikai yra tėvų atspindžiai ir ne kitaip. Jei nuo pat mažų dienų juos ugdysite daugiau laiko praleisti lauke, ar patys būsite to pavyzdžiu, tai garantuoju, kad ir jiems noro bus daugiau! Leiskite vaikus į įvairaus sporto būrelius, kurkite bendras tradicijas, leiskite visiems pasireikšti kūrybiškai ir sugalvoti veiklą lauke, ar maršrutą žygiui, ar žaidimą su kamuoliu, o gal kartu su šeimos augintiniu visi eikite pasivaikščioti kartu ir tuo pačiu pasidalinkite dienos įspūdžiais, ar aplankykite vis naują lankytiną vietą. Juk norint išlikti sveikais ir žvaliais po dienos darbų naudos bus visiems ir tėveliams ir vaikams.“