2021-09-02 790 Peržiūros

Nors dabar jau daugumos nestebina darbas ar mokymasis nuotoliniu būdu, tačiau praėję metai sukėlė nemažai iššūkių. Netilo ir diskusijos tarp mokytojų, tėvų bei vaikų, ar nuotolinis mokymas nedaro meškos paslaugos mokantis namuose. Tai kaip vis dėlto yra iš tikrųjų?

Praėjusio karantino metu nuotolinio mokymo iššūkius turėjo priimti ne tik mokiniai, bet ir mokytojai. Gimnazijoje dirbantys mokytojai pasakoja savo patirtis ir tai, kas pirmiausia šauna į galvą pagalvojus apie mokymą karantino metu:

„Pirmojo karantino metu tiek mokiniai, tiek mokytojai išmoko nemažai. Naujos programos išmoktos, tik rugsėjo ir spalio mėnesiais reikėjo su mokiniais daugiau aptarti „Teams“ programos naujoves – kambarius, bloknotus ir kt. Kadangi tai buvo neaptarta iš anksto, jau būnant nuotolyje reikėjo aiškinti“, – pasakoja mokytoja.

Kiti kalbinti mokytojai sako, kad pradžioje buvo iš ties sunku, o ir darbo laikas tapo iškreiptas. Taip pat neretai buvo girdimi ir tėvų bei vaikų barniai virtualių pamokų metu.

Prisitaikymas ir nauji įgūdžiai

Dauguma mokytojų teigia, kad nuotolinis mokymasis vaikams padarė neigiamą įtaką, nes susilpnėjo skaitymo įgūdžiai, tačiau yra ir privalumų: sustiprėjo savarankiško darbo gebėjimai, buvo labiau ugdomas sąmoningumas. Džiugu ir tai, kad vaikai sustiprėjo informacinių technologijų srityje, o tai pasitarnaus jiems ateityje.

Kad ir kaip bebūtų, tačiau prisitaikyti prie naujos situacijos nėra paprasta. Mokytojai pasakoja, kad buvo sunku visiems:

„Pradžia buvo sunki tiek mokytojams, tiek mokiniams. Man kaip mokytojui buvo sunku atsirinkti tinkamą mokymo(si) platformą, kuri būtų pritaikyta įvairių klasių mokiniams, be to interneto tinklai buvo stipriai apkrauti, todėl ugdymo sistemos dažnai strigdavo. Taip pat sunku buvo apmokyti ir pačius tėvus „gaudytis“ interneto platybėse, nes išaiškėjo, kad dauguma jų net nesugeba be mokytojo pagalbos užregistruoti (sudaryti anketą) mokinį tam tikroje ugdymo(si) platformoje“.

„Asmeniškai man jokių sunkumų nebuvo. Mokiniai taip pat nesunkiai prisitaikė. Tai teigiu, nes dirbau su VI, VII bei IV gimnazistų klasėmis. Jiems jau karantinas ne naujiena. Tik sudėtinga rašyti kontrolinius darbus. O sunkumas buvo tas, kad mokiniai nenori jungtis kamerų ir tenka kalbėtis su savimi. Kodėl nenori? Yra daug atsakymų, vienas iš jų – gyvenimo lygis. Vieni turi savo kambarius, kiti dirba virtuvėje, dar kitų kambariai prastai atrodo, o jei pirmos pamokos – išlipę ar neišlipę iš lovos įsijungia kompiuterius ir neaišku ką daro“.

Nuotolinio mokymo tobulinimas

Mokytojai mano, kad šiai dienai labai stipriai reiktų pagalvoti apie tai, kaip pagerinti nuotolinio mokymo situaciją, nes dabartinių platformų ir metodikų naudojimas nėra geriausia išeitis. Prašoma sąmoningumo ir iš vaikų tėvų ar senelių:

„Reiktų pagalvoti apie savarankiškų / kontrolinių darbų rašymą. Per kontrolinių darbų pamokas mokiniai įsijungia kameras, bet jiems į pagalbą ateina tėvai bei seneliai. Teko susidurti su atveju, kad prisijungia prie tos pačios programos vaikas ir tėvas, kuris atlieka darbą… Žinau, kad mokinė vos kelis žodžius moka lietuviškai, o darbą atliko puikiai…“, – patirtimi dalijasi kalbinta mokytoja.

Nuotolinio ir kontaktinio mokymo pranašumai

Šnekinti mokytojai pasiskirsto į dvi grupes: vieni teigia, kad kontaktinis mokymas yra nenuginčijamai pranašesnis, kiti mano priešingai:

„Jei mokinys nori mokytis ir išmokti – jis tą gali padaryti ir mokydamasis nuotoliu, jei mokinys nori tik prasmukti su vienu ar kitu pratimu – taip ir bus. Kontaktinių pamokų metu mokytojas mato kiekvieną mokinį, su juo bendrauja nors akimis. Greičiau ir paprasčiau išdėstoma nauja medžiaga bei greičiau vyksta kartojimas. Visai kiti pamokos rėmai. Jei mokytojui nesvarbus rezultatas – svarbu išbarbenti pamoką, tai ir mokiniui nesvarbu. Svarbu mokėti paskirstyti savo darbo laiką. Mokiniai ne visada tai moka padaryti“.

„Kiekviename jų yra savo pliusų ir minusų. Žmogui, kurio darbo tipas yra intravertiškas – tiks labiau nuotolinis mokymasis ir atvirkščiai“.

Patarimai

Kad mokymasis nuotoliniu būdu būtų kuo paprastesnis tiek tėvams, tiek patiems mokiniams, kalbinti gimnazijos mokytojai dalijasi nuoširdžiais patarimais, kurių svarbiausias – pasikliauti mokytoju ir būti vieningiems:

„Nuotolinis mokymas(is) nepakenkia ir nepakenks, jei mokiniai patys atliks jiems skirtus darbus (ne tėveliai ar broliai sesės už juos atliks, nes teko gauti net suaugusiųjų ranka atliktus septintokų darbus), mokysis teisingai paskirstyti laiką ir atliks užduotis“.

„Nebijokite mokytis naujų dalykų ir daugiau geranoriškai bendraukite su mokytojais, nepykite ant jų ir nereikškite nepasitenkinimo. Šioje situacijoje atsidūrėme mes visi, todėl turime susivienyti“.