2022-10-11 214 Peržiūros

Prieš išleisdami vaikus į mokyklą ar darželį neretai sukame galvą, kaip papildyti jų dieną sveikais užkandžiais, o jei dar vaikas ne viską mėgsta… Apie užkandžius ir santykį su maistu pasakoja biomedicinos mokslų daktarė, LSU docentė dietistė Sandrija Čapkauskienė.

Ar vaikams būtinas užkandžiavimas prieš pietų metą?

Sveikos mitybos įpročiai vaikams yra svarbūs jų optimaliam augimui ir vystymuisi, sveikos imuninės sistemos formavimuisi ir lėtinių ligų rizikos mažinimui vėlesniame amžiuje. Vyresni nei 1 metų vaikai didžiąją dalį maisto gauna iš kieto maisto, todėl svarbu, kad jie valgytų įvairių maisto produktų grupių produktus ir patenkintų vitaminų ir mineralų poreikius. Tai reiškia, kad reikia valgyti baltymų: mėsa, žuvis, pieno produktai, angliavandenių: vaisių, daržovių, grūdinių produktų ir sveikųjų riebalų turinčio maisto: riešutai, sėklos, avokadas ir kt. Kiekvienos maisto produktų grupės kiekis priklauso nuo amžiaus, lyties ir aktyvumo lygio.

Kokius užkandžius geriausia rinktis?

Norėdami paskatinti sveikai užkandžiauti, užkandžiavimą paverskite smagiu – pasiūlykite įvairių įrankių arba keiskite maisto patiekimo būdą (pvz., keksiukų formelėse arba ant užkandžių lentos). Labai svarbu ir ką vaikas mėgsta, tačiau svarbu rinktis natūralius, kuo mažiau apdorotus, sezoninius produktus. Norint sveikai maitintis, pakanka laikytis trijų principų: saiko, įvairumo ir subalansavimo.

Gaila, tačiau daugelis vaikams skirtų užkandžių nėra tie tinkami ir sveikatai palankūs. Juose dažnai būna rafinuotų miltų, pridėtinio cukraus ir dirbtinių ingredientų.

Keletas sveikų užkandžių idėjų (pasirinkite tinkamus pagal amžių):
• Pjaustytos daržovės su natūraliu jogurtu arba humusu.
• Griežinėliais supjaustytas obuolys su riešutų sviestu.
• Savos gamybos batonėliai su džiovintais vaisiais, riešutais arba sėklomis ir avižomis.
• Džiovinti avinžirniai arba kitos džiovintos pupelės.
• Sūris ir viso grūdo krekeriai.
• Natūralus jogurtas su vaisiais ar uogomis (šviežiomis).

Nerekomenduojami užkandžiai: įvairios bandelės, šokoladiniai sūreliai, sūdyti ar karamelizuoti riešutai, traškučiai, saldumynai, saldūs sausainiai, pyragai, mėsainiai ir kiti greitojo maisto gaminiai.

Ar pavalgius sočius pusryčius užkandžių gali ir neprireikti?

Vaikai paprastai moka įvertinti savo alkio lygį ir valgyti taip, kad patenkintų savo energijos poreikius, kurie kiekvieną dieną gali skirtis. Užkandžiai sudaro svarbią mitybos dalį ir turėtų būti vertinami kaip būdas padidinti vaikų gaunamą vitaminų, mineralų ir maistingųjų medžiagų kiekį, o ne kaip skanėstai, kurie paprastai suteikia energijos, bet turi daug mažiau maistingųjų medžiagų.

Vaikai daug juda, jiems reikia papildyti savo energijos atsargas, nes energiją greitai sunaudoja. Tad, sveiki ir sveikatai palankūs užkandžiai reikalingi vaikams. O jei priešinga situacija – vaikai, ypatingai mokyklinio amžiaus dažnai praleidžia pusryčius. Todėl, vaikai, nevalgantys pusryčių, gauna mažiau energijos ir maisto medžiagų, greičiau pajaučia pagrindinių maisto medžiagų, vitami

Kaip paįvairinti priešpiečių / pietų dėžutę?

Ruošdami vaikams „Pietų dėžutę“ pažaiskite spalvomis, sudėtimi, skoniu, formomis. Parinkite bent dvi spalvas mažiausiai, taip pat minkštą maistą derinkite su kietu: pavyzdžiui mėsą, duoną, ryžius, makaronus derinkite su daržovėmis, riešutais, vaisiais.

Svarbus duetas vaikams – baltymai ir skaidulos. Skaidulų reikia tiek suaugusiam, tiek ir augančiam organizmui ir mes dažnai „nesurankam“ reikiamo jų kiekio per dieną, ypatingai jei vaikas valgo nedaug daržovių ir vaisių.

Rekomenduojama vaikams dėti (ypatingai formuojant pietų dėžutę) vis skirtingos rūšies duonos, valgių iš kruopų, įvairių salotų.

Kad vaikui būtų smagu pietauti, dėžutės turinį dekoruokite pasirinkdami temą ir formą – raidžių, skaičių, gyvūnėlių, pasakų herojų ir pan. Pavarijuokite formomis – trikampiai, kvadratai, puikiai tinka ir natūralios formos – brokoliai, žiediniai kopūstai.

Dažniausios tėvelių klaidos tai miltiniai produktai, saldūs gėrimai, saldumynai.

Kaip pripratinti vaiką prie sveikų užkandžių pasirinkimo?

Tačiau vaikams patinka tai, ką jie jau žino, todėl įtikinti juos paragauti naujų maisto produktų, gali būti sudėtinga. Ir gali atrodyti, kad sveikos mitybos ugdymas gali būti neįveikiamas, ypatingai, kai vaikai pradeda reikšti savo nuomonę apie maistą. Vienas iš geriausių būdų skatinti sveiką mitybą – kiekvieno valgymo ir užkandžių metu pasiūlyti įvairių maistinių medžiagų turinčių maisto produktų. Todėl, kiekvieno valgymo metu stenkitės patiekti: vaisių arba daržovių; baltymų, pavyzdžiui, mėsos, žuvies, paukštienos, ar ankštinių (lęšiai mažiausiai pučia pilvuką), krakmolingų daržovių arba grūdų, pavyzdžiui, bulvių, saldžiųjų bulvių, grikių kruopų; taip pat ir riebalų šaltinį, pavyzdžiui, riešutus, riešutų sviestą arba avokadą.

Net jei vaikas pirmą (ar net trečią) kartą patiekus maistą jo neparagaus ar jam nepatiks, vis toliau pasiūlykite šį maistą per kitus valgymus ar užkandžius. Kai kuriems vaikams gali prireikti 8-15 kartų paragauti maisto produkto, kol jie nuspręs jį valgyti.

Vis dėl to, bendras patarimas tai – riboti pridėtinį cukrų bent iki 2 metų amžiaus. Taip yra todėl, kad saldūs maisto produktai gali pakeisti kitus, maistingesnius maisto produktus ir padidinti vaikų dantų ėduonies ir medžiagų apykaitos sutrikimus, nenorą valgyti.