2024-02-08 1203 Peržiūros
112

Artėjant Europos skubios pagalbos telefono numerio 112 dienai kalbiname Bendrojo pagalbos centro atstovę Vilmą Juozevičiūtę kuri primena, kada skambinti 112, o taip pat ir dalijasi statistika, kokių skambučių per praėjusius metus buvo sulaukta daugiausiai.

Kokių skambučių 112 telefono operatoriai sulaukė 2023 m.?

Daugiausia pranešimų sulaukiama, kai reikia policijos arba greitosios medicinos pagalbos.

Mūsų duomenimis, 2023 m. Bendrasis pagalbos centras atsakė į 2,14 mln. skambučių, užregistravo ir pagalbos tarnyboms perdavė 1,22 mln. pranešimų apie pagalbos poreikį. Iš jų 587 tūkst. pranešimų skirti policijos, o 575 tūkst. – greitosios medicinos pagalbos tarnybos kompetencijai. Kitų tarnybų reikėjo daug mažiau:

Nuotr. Bendrasis pagalbos centras

Pagal įvykių tipus, tarp policijos kompetencijos įvykių daugiausia pranešimų susijusių su kelių eismo taisyklių pažeidimais, įvairiais viešosios tvarkos pažeidimais, smurtu artimoje aplinkoje, turtine veikla.

Greitosios medicinos pagalbos pranešimų daugiausia dėl ūmių kraujotakos sutrikimų, nenormalaus kraujospūdžio, širdies veiklos sutrikimų. Nemažai pranešimų ir dėl įvairių sunkių traumų.

Kokių skambučių praėjusiais metais sumažėjo?

Mes pastebime, kad kasmet vis mažėja netikslinių skambučių. Būdavo laikai, kai per metus Bendrasis pagalbos centras gaudavo daugiau kaip 3 mln. skambučių, nors pranešimų tais laikais būdavo užregistruojama mažiau nei 1 mln.

Džiaugiamės, kad ESO, UAB „Grinda“, Eismo informacijos centras, kitos tarnybos turi savo trumpuosius numerius, kurie vis geriau žinomi ir kuriais registruojami tų tarnybų kompetencijos įvykiai.

Kokių skambučių praėjusiais metais padaugėjo?

Praėjusiais metais labai išaugo aplinkosaugininkų kompetencijai skirtų pranešimų skaičius: nuo 15 tūkst. pranešimų 2022 m. jis šoktelėjo iki 19,5 tūkst. pranešimų 2023 m. (t. y. padidėjo beveik 23 proc.). Iš jų net 13,2 tūkst. pranešimų buvo susiję su laukiniais gyvūnais.

Ar vis dar pasitaiko klaidingų skambučių, dėl kurių sutrikdomas Bendrosios pagalbos centro operatorių darbas?

Vis dar pasitaiko, kad žmonės skubiosios pagalbos tarnybų ryšio numeriu 112 skambina ne pagal paskirtį. Kai kurie skambina, kai nori sužinoti poliklinikos, gydytojo, policijos tyrėjo, autobusų ar geležinkelio stoties, mobiliojo ryšio paslaugų teikėjų, psichologų kontaktus. Neretai numeriu 112 skambinama dėl dingusios elektros, problemų su dujų balionais, dėl nenuvalytų kelių, neveikiančių šviesoforų ar kelyje sugedus automobiliui. Tokių skambučių 2023 m. buvo beveik 100 tūkst.

Greta tokių skambučių ne pagal paskirtį būna ir piktybinių skambučių, kai tyčia trukdomas operatorių darbas, keikiamasi, įžeidinėjama. Taip dažnai elgiasi neblaivūs asmenys ir išdykaujantys vaikai. Tokie darbą trukdantys asmenys praneša ir apie nebūtus įvykius – tada trukdomas ne tik Bendrojo pagalbos centro, bet ir skubiosios pagalbos tarnybų darbas.

Reikia nepamiršti, kad už piktavališką elgesį skambinant numeriu 112 gresia administracinė ir baudžiamoji atsakomybė. Pavyzdžiui, Bendrojo pagalbos centro darbo trukdymas žinant, kad pagalba nereikalinga, gali užtraukti baudą iki 200 eurų, o priešgaisrinės apsaugos, policijos ir greitosios medicinos pagalbos iškvietimas žinant, kad pagalba nereikalinga, užtraukia baudą iki 2000 eurų.

Bendrasis pagalbos centras taip pat turi galimybę piktybinius trukdančius skambučius nukreipti į specialų filtrą, kur jie tam tikrą laiką automatiškai užlaikomi. Kasmet tame filtre atsiduria iki 200 tūkst. skambučių.

Kada skambinti 112?

Norėtųsi gyventojams priminti, kad numeris 112 skirtas pranešti apie teisės pažeidimą, staiga iškilusią grėsmę gyvybei, sveikatai, saugumui, aplinkai ar turtui ir iš(si)kviesti skubiosios pagalbos tarnyboms: policijai, priešgaisrinei gelbėjimo tarnybai, greitajai medicinos pagalbai ar aplinkosaugai.

Tik tais atvejais, kai įvykio vietoje reikia vienos ar kelių iš paminėtų tarnybų, ir reikėtų skambinti numeriu 112.

Numeris 112 nėra konsultacinis ar informacinis numeris. Paskambinus juo taip pat nejungiama ir su pageidaujama tarnyba. Juo priimami ir registruojami pranešimai.